En enkel skimrande sotning!

Fia undrade om jag hade några bra tips på hur man får till en bra sotning så jag beslöt mig för att göra en slags tutorialliknande variant på hur jag brukar göra. De bästa tipsen för att få en snygg klassiskt sotning tycker jag är en bra bas på ögonlocken, bra verktyg att jobba med, en mörk skugga och en svartkajalpenna. Jag är ingen hejare alls på tutorials och har aldrig tidigare gjort en men hoppas att den är någorlunda utförlig iallafall.

Om man vill se bra tutorials gå in och kika hos till exempel Sminkan, Micromiss Killer Colours och Purity!



1. Grunden är viktigt-concealer runt ögat och löst puder! Gärna löst puder under ögat också, om skuggan faller är det lätt att borsta bort!



2. En krämig mörk bas till en mörk sotning ger mer drag till slutresultatet, här används  NYX Jumbo Eyepencil Black Bean



3. Tona ut basen med fingertopparna eller pensel på hela ögonlocket och en bit upp/utåt- hur långt upp/utåt är en smaksak



4. Lägg ett pigment/skugga på basen med en bra pensel, här används Fyrinnaes Immortality



5. Dra en svart kajalpenna runt hela ögat, här används The Body Shops Eyedefiner Black Noir



6. Lägg pigmentet/skuggan över kajalpennan och sudda/tona ut



7. Dutta tunt en krämig highlighter under brynet, här används  MAC´s Bare Study, svep sedan med fluffig pensel en ljusare skugga/pigment över, här används  MAD´s vitskimriga Wedding. Lägg även lite ljus skugga i ögonvrån med en smalare pensel för att öppna upp ögat. Använd en bra borste för att tona ihop alla skarvar sudda, sudda&sudda, jag har även suddat in den ljusa skugga lite över kanterna på den mörka för lite silvereffekt. Till sist- dra en en linje med den svarta pennan innanför den nedre fransraden. Fyll i brynen om det behövs.  KLART!

Tam-ta-daa såhär blev det!








1 Karin:

skriven

Mycket snyggt och bra tutorial dessutom!

Var köper man den där pennan? Nyx alltså?

2 marybeth:

skriven

Mycket tydlig och bra tutorial.. :) Väldigt bra första försök tycker jag! Snygg mejk med!

3 LMK:

skriven

Kul med en tutorial & en grym sådan! Du har så vackra ögon!!

4 Tina:

skriven

Jättesnyggt!

Och superbra tutorial. :)

5 fia:

skriven

å så snyggt tack snälla för tipsen . Nu blir det att shoppa lite till .

kram .

6 sminkjante:

skriven

jätte bra tutorial. Resultatet är väldigt snygg. Det är alltid lika roligt att se hur andra gör.

7 Kerstin:

skriven

Jättebra tutorial och finfin sminkning!

8 Emma P:

skriven

Åh gud så snyggt, nu vill jag sota! Skulle säkert matcha min glamourösa pluggstass alldeles utmärkt:)

9 Linda:

skriven

TACK så jättemycket!

10 Sminkan:

skriven

Suverän tutorial och läcker makeup!

Kommentera här: